Integracja w SP 13 - program autorski Opracowanie prezentacji: Marzena Kubaszewska, Beata Kowalska, Ewa Stano
Szko³a Podstawowa nr 13 im. Henryka Sienkiewicza
Mys³owice 41-412, ul. Ks. Kard. Augusta Hlonda 14
tel. (032) 222 36 23, fax (032) 222 35 23
e-mail: sp13@myslowice.pl
http://www.m-ce.pl/integracja (wizytówka w m-ce.pl)
Zabawa - to te¿ nauka!
Wszyscy wiemy, jak nawet nam doros³ym, zdrowym w pe³ni sprawnym ludziom skupienie uwagi na jednym przedmiocie przez kilka godzin sprawia trudno¶æ. Na pocz±tku s³uchania lub ogl±dania jeste¶my skupieni, ale wraz z wyd³u¿aj±cym siê czasem wyk³adu koncentracja zaczyna s³abn±æ. U dzieci, a zw³aszcza u dzieci specjalnej troski, u których maksymalny czas skupienia uwagi podczas zajêæ edukacyjnych wynosi od 15 do oko³o 20 minut. W takim razie jak zmotywowaæ ich do dalszego czynnego udzia³u w lekcjach? Zastanawiaj±c siê nad powy¿szym problemem postanowi³y¶my wyj¶æ naprzeciw dzieciêcym potrzebom i mo¿liwo¶ciom. Tak, wiêc zaczê³y¶my szukaæ innych, alternatywnych rozw±zañ, które nie tylko sprzyja³yby atmosferze skupienia uwagi, ale po³±czy³yby naukê z zabaw±.
Dziêki naszym poszukiwaniom nauka i rewalidacja dzieci specjalnej troski od kilku lat odbywa siê nie tylko w szkole podczas zajêæ lekcyjnych, lecz w wielu innych ciekawych miejscach i instytucjach. Zazwyczaj proces ten odbiega od typowych ram systemu klasowo lekcyjnego, jednak zawsze przynosi oczekiwane efekty.
ARTTERAPIA - rozwijanie sztuk± i przez sztukê
Nasi uczniowie bardzo czêsto goszcz± w filii MOKiS "Trójk±t" w Mys³owicach-Janowie w pracowni plastycznej artysty plastyka mgr A. Plackowskiego. Podczas zajêæ dzieci pracuj± wykorzystuj±c glinê. Tworz± z niej ró¿nego rodzaju zabawne, tylko im znane postacie i przedmioty. Ponadto chêtnie bior± udzia³ w sesjach malarstwa emocjonalnego. Wtedy to, daj± upust swojej wyobra¼ni. Maluj± na du¿ych kartonach, ¶cianach itp. Do tego celu u¿ywaj± pêdzli i ca³ych d³oni. Czêsto sami wygl±daj± jak kolorowe obrazki. Dziêki tym zajêciom wyzwala siê w uczestnikach niczym niepohamowana spontaniczno¶æ, wyobra¼nia i logiczne my¶lenie.
BIBLIOTERAPIA - rewalidacja ksi±¿k± i przez ksi±¿kê
W¶ród naszych uczniów jest wiele jednostek, które maj± bardzo du¿e trudno¶ci z czytaniem i pisaniem.
W wiêkszo¶ci nie czytaj± samodzielnie ksi±¿ek i obce jest im skupienie uwagi nad jej stronnicami. St±d te¿ pomys³ wspó³pracy z Miejsk± Bibliotek± Publiczn± nr 7 w Mys³owicach, która posiada bogaty ksiêgozbiór ksi±¿ki "mówionej". Dziêki go¶cinno¶ci tamtejszej dyrekcji mo¿emy prowadziæ zajêcia biblioterapeutyczne. Spotykamy siê na zajêciach raz w miesi±cu w ma³ej 8-10 osobowej grupie. Ka¿dorazowo uczestnicy s³uchaj±
nagranych na kasety magnetofonowe lektur szkolnych. Ka¿de dziecko ma za³o¿one s³uchawki, które sprzyjaj± skupieniu uwagi. Po wys³uchaniu tekstu prowadzona jest rozmowa, a nastêpnie uczniowie "przelewaj±" swoje prze¿ycia na papier.
Tego typu zajêcia w du¿ym stopniu wp³ywaj± na rozwój emocjonalny i spo³eczny. Dzieci ucz± siê: w³a¶ciwego zachowania w miejscach publicznych, korzystania z technicznych ¶rodków przekazu itp. Z pewno¶ci± takie "lekcje" s± dla naszych podopiecznych stymuluj±ce.
REWALIDACJA ZESPO£OWA - rozwój przez grupê i z grup±
Do powy¿szego typu zajêæ napisa³y¶my program autorski, który zyska³ poparcie doradcy metodycznego pedagogiki specjalnej i integracyjnej. "Rewalidacja grupowa rodzica z dzieckiem niepe³nosprawnym", to pe³na nazwa programu, a tak¿e podstawa naszych oddzia³ywañ. Zajêcia spo³ecznie powo³anej grupy odbywaj± siê, co dwa tygodnie w wymiarze jednej godziny. Bior± w nich udzia³ dzieci razem z rodzicami (4 dzieci i 4rodziców). Proponowane przez nas æwiczenia ³±cz± najwa¿niejsze naszym zdaniem elementy wielu cennych, znanych i stosowanych metod rewalidacyjnych: V. Sherborne, M.C. Kepharta, muzykoterapiê, relaksacje, refleksologiê, masa¿ i kinezjologiê ruchow±. Zajêcia maj± zawsze charakter weso³ej zabawy, podczas, której mali i duzi uczestnicy dobrze siê bawi±.
Na efekty programu autorskiego przyjdzie nam czekaæ do koñca bie¿±cego roku szkolnego (efekty opiszemy).