Oberschlesisches Bergwerks u. Hutten-Revier z 1876 r. (arch. m-ce.pl)
Fragment mapy "Oberschlesisches Bergwerks u. Hutten-Revier" wygl±da trochê jak wychudzona czarna o¶miornica, której ¶rodek znajduje siê w kolejowym wê¼le komunikacyjnym, a ramionami o¶miornicy s± rozchodz±ce siê z niego kolejowe lnie. Mo¿e i jest to dosyæ niesympatyczny obraz, ale najbardziej koszmarnym faktem jest tu, ¿e wêze³ ten nie le¿y w Mys³owicach, ale Szopienicach, dzisiejszej dzielnicy Katowic. Po chwilowym okresie pomy¶lno¶ci i szybkiego rozwoju Mys³owic pod koniec XIX wieku utraci³y one znaczenie wa¿nego wêz³a komunikacyjnego. W³adze Rosji i Prus zdecydowa³y, ¿e po³±czenie g³ównych w regionie linii kolejowych znajdzie siê na odcinku Szopienice-Sosnowiec, co oznacza³o dla Mys³owic degradacjê na rzecz coraz wa¿niejszych Katowic. Mo¿na by powiedzieæ o Mys³owicach: "ze wsi powsta³y¶cie i w wie¶ siê obrócicie", ale przez ten krótki okres wyros³y one na niczego sobie miasto i co najwy¿ej mog³o jedynie podupa¶æ, co z wyj±tkow± staranno¶ci± uczyni³y.