Eisenbahn-Karte von Mittel-Europa z 1853 r. (arch. m-ce.pl)
Mapa "Eisenbahn-Karte von Mittel-Europa" z 1853 roku przedstawia sieæ po³±czeñ kolejowych w ca³ej ¦rodkowej Europie. Na pokazanym fragmencie widaæ nadgraniczne wówczas Mys³owice na trasie z Wroc³awia do Krakowa niedaleko wiêkszego wêz³a kolejowego w Szczakowej ³±cz±cym z Warszaw±. Kolej bardzo du¿o da³a Mys³owicom, bo chocia¿ kiedy powstawa³a mapa nie by³y miastem (na pó³ wieku utraci³y prawa miejskie) to awansowa³y do roli wyj±tkowo wa¿nego o¶rodka dla ca³ego regionu. Kolej te¿ radykalnie zbli¿y³a Mys³owice do europejskich metropolii i rozwija³a kulturalnie - znane by³y np. jednodniowe wyjazdy mys³owiczan do teatru w Wiedniu. Dodatkow± korzy¶ci± z kolei by³o oczywi¶cie to, ¿e mo¿na by³o regulowaæ sobie wed³ug przejazdów poci±gów zegarki, bo jak mówili wiekowi ludzie zanim zmarli, poci±gi kiedy¶ by³y niezwykle punktualne. Pozwolê sobie jednak z tym nie zgodziæ, bo przecie¿ po pierwsze: w czasach nakrêcanych rêcznie zegarków bez radia, internetu i tak nie by³o innej mo¿liwo¶ci by wyregulowaæ zegarki jak czekaæ na poci±g, a drugie: potrzeba regulowania zegarków wed³ug poci±gów nie musia³a siê wi±zaæ z rozregulowuj±cym siê ca³y czas zegarkiem, ale w³a¶nie ze spó¼nianiem siê poci±gów. Wiem, ¿e niszczê legendê, która od lat jest mocnym orê¿em w walce z PKP. Mo¿e wiêc zignorujmy moje rewelacje...