Imigracja ¯ydów na tereny wschodniej Europy rozpoczê³a siê w XII wieku, co zwi±zane by³o z ich prze¶ladowaniem w wielu krajach Europy zachodniej. Przyk³adem najbardziej znanym jest katolicka Hiszpania i Francja, a tak¿e podzielone religijnie Niemcy.
Najwiêcej wypêdzonych starozakonnych przybywa³o do Polski, s³yn±cej wówczas z tolerancji religijnej, i to g³ównie z Polski przybywali ¯ydzi na tereny wschodniego ¦l±ska, osiedlaj±c siê m.in. w Mys³owicach.
¯ydzi w Polsce pos³ugiwali siê jêzykiem "jidysz", tj. d ialektem niemieckim uzupe³nionym elementami hebrajskiego i jêzyków s³owiañskich. Pewna grupa ¯ydów przyby³ych na ¦l±sk asymilowa³a siê, przyjmuj±c kulturê niemieck± (wiele nazwisk ¿ ydowskich ma niemieckie brzmienie), gdy¿ w ten sposób krótsza stawa³a siê droga awansu spo³ecznego, ponadto ¯ydów obowi±zywa³y oddzielne przepisy, utrudniaj±ce im pocz±tkowo przejmowanie takich sektorów jak handel i prowadzenie wyszynku. Najstarsz± wiadomo¶ci± o mys³owickim ¯ydzie jest informacja z r. 1654, wymieniaj±ca w³a¶ciciela wyszynku piwa i wina o nazwisku Zelek.
Pierwsza wiadomo¶æ o mys³owickiej synagodze pochodzi z roku 1751. W roku 1826 synagoga znajdowa³a siê na rogu dzisiejszych ulic Ko³³±taja i Placu Mieroszewskich, uliczka prowadz±ca do niej z rynku nazywa³a siê Synagogengasse, co z j. niemieckiego znaczy ul. "Do Synagogi". Szcz±tkowe fragmenty synagogi zachowa³y siê do dnia dzisiejszego. Z tego okresu pochodzi równie¿ wiadomo¶æ o cmentarzu ¿ydowskim, po³o¿onym w dzielnicy Kwiatczysko (dawniej czê¶æ dzielnicy Piasek). Cmentarz zachowa³ siê do dnia dzisiejszego i znajduje siê przy ul. Stawowej. Niewielki cmentarz otoczony jest wysokim murem z ¿elazn± bram±, zdobion± gwiazd± Dawida. Na cmentarz zwo¿ono cia³a z najodleglejszych stron. Gdy kondukt przeje¿d¿a³ przez jak±¶ miejscowo¶æ, wtedy wszyscy ¯ydzi zamykali swoje interesy i odprowadzali zw³oki a¿ do rogatek miasta. Potem wracali do siebie, dokonywali rytualnego oczyszczenia i znów otwierali swoje sklepy.
Z biegiem lat ¯ydzi zajmowali bardzo intratne stanowiska w mie¶cie, przyczyniaj±c siê w znacznym stopniu do jego rozwoju. Do najbardziej znanych nale¿eli min.: Löbel Danziger - w³a¶ciciel kopalni Mys³owice, dr Jackob Lustig - lekarz, cz³onek rady miasta, autor pierwszej monografii Mys³owic, Max Weichmann - dyrektor mys³owickiej stacji emigracyjnej. Ponadto szereg innych ¯ydów, w³a¶cicieli hoteli, restauracji i sklepów.
Nowy budynek synagogi stan±³ w roku 1897 przy Placu Wolno¶ci. Jej orientalna architektura zasadniczo wyró¿nia³a siê spo¶ród innych budynków placu. Charakterystyczn± cech± synagogi by³y dwie strzeliste wie¿e. Ca³o¶æ o toczona by³a s tylowym p³otem z bram± wjazdow±. Synagogê spalili hitlerowcy, pozosta³ po niej jedynie pusty skwer obsadzony drzewami obok szko³y przy Placu Wolno¶ci. Wydarzenia z tego okresu, w tym moment wysadzenia synagogi opisuje ks. Zygmunt Podlejski w swojej ksi±¿ce "¦piewa my-s³owiczek".
Dariusz Falecki ("Co tydzieñ", 03.02.2005)
Literatura: J. Lustig, "Historia Miasta Mys³owic". M-ce, 1867.
Myslowiczanie.pl - Mys³owicki Portal Mieszkañców____________________________________________________________________________________________________Mys³owice, Myslowice, mys³owicki, mys³owickie, mys³owickich, mys³owickim, mys³owickiemu, mys³owickiej, myslowicki, myslowickie, myslowickich, myslowickim, myslowickiemu, myslowickiej, Mys³aw, Myslowitz, Myslovitz, Off Festival, Off Festiwal